Taakveld 3.4 Toeristische en recreatieve voorzieningenPortefeuillehouder: J. van Hulsteijn |
---|
Wat wilden we bereiken?
- Vrijetijdseconomie is een belangrijke bron van inkomsten voor (ondernemend) Gennep. Het onderscheidende vermogen van Gennep willen we verder versterken door gericht te investeren met het doel onze vrijetijdseconomie een nog beter fundament te geven.
Wat zouden we er voor doen?
- ▲ We geven uitvoering aan het programma Versterking Vrijetijdseconomie en het bijbehorende routeboek. Daarbij zetten we onder andere in op:
- ▲ Het versterken van het profiel van Gennep als Wielergemeente, met bijzondere aandacht voor de tiende editie van de Simac ladies tour in Gennep.
- ▲ De totstandkoming van de Canon van Gennep.
- ▲ Het intensiveren van de samenwerking met en tussen ondernemers en in het bijzonder met Center Parcs het Heijderbos.
- ▲ De toeristische profilering van de gemeente Gennep.
- ▲ We starten met het vertellen van het verhaal over de strijd en het leven rond het Genneper Huys door middel van het bouwen van een museale inrichting in het oude stadhuis van Gennep. Dit doen we samen met het Limburgs Museum. Daarnaast faciliteren we in het proces van consolidatie en restauratie van de ruïne van het Genneper Huys.
- ▲ Samen met de regiogemeenten in Noord-Limburg geven we uitvoering aan de herijking van het Actieprogramma Toerisme en Recreatie.
Wat hebben we gerealiseerd?
- We hebben via verschillende projecten en door het ondersteunen van externe initiatieven uitvoering gegeven aan het Programma Versterking Vrijetijdseconomie.
- De tiende editie van de Simac Ladies Tour in Gennep heeft plaatsgevonden op 6 oktober, met een tijdrit. Verschillende side events zijn er rondom heen georganiseerd, waaronder een programma voor zo'n 250 basisschoolkinderen uit de gemeente.
- De conceptversie van de Canon van Gennep is klaar. Met dank aan vrijwilligers van het cultuurhistorisch platform zijn alle vensters bepaald en gevuld en zijn er foto's toegevoegd aan de teksten. Er is gestart met de uitwerking van de toegankelijke publieksversie voor inwoners en toeristen. Ook kijken we naar andere creatieve manieren om de canon te gebruiken ter promotie van Gennep.
- Het conceptvoorstel voor het Belevingsplein bij Center Parcs is akkoord bevonden en de volgende stappen om te komen tot realisatie zijn gezet.
- Het beeldkunstwerk GENNEP is geopend bij de Locomotief aan de Brabantweg. Met ondersteuning vanuit gemeente en een aantal lokale bedrijven is een eyecatcher en ontmoetingsplek gecreëerd.
- Het project Beleefbaar maken Genneper Huys kent meerdere onderdelen. Begin oktober 2024 is in bijzijn van gedeputeerde de tentoonstelling in het oude stadhuis geopend. In samenwerking met het Limburgs Museum en de ontwerpers is een moderne en complete beleving neergezet, waar vanuit de ogen van verschillende personages uit die tijd het verhaal van het beleg in 1641 wordt verteld. In de eerste paar maanden zijn er al zo'n 3000 bezoekers geweest. Daarnaast is de kunstenaar voor de kunstopdracht onder het viaduct op de route richting het Genneper Huys uitgekozen en is zijn concept ontwerp uitgewerkt tot definitief ontwerp, in samenspraak met vergunningverleners als de provincie. Ook is samen met Staatsbosbeheer verder inhoud gegeven aan de consolidatie van de ruïne en het meer beleefbaar maken van de locatie zelf.
- Vanuit het Actieprogramma Toerisme en Recreatie is het project Eikpunten uitgerold. Eind maart zijn de eerste 11 Eikpunten (toeristische overstappunten) geopend in de regio, waarvan één in Gennep bij de Old Inn. In Gennep staat nog één ander Eikpunt gepland, die volgt in een volgende tranche. Ook is een onderzoek opgeleverd naar de mogelijkheden op het gebied van waterrecreatie in de regio. Dit helpt ons bij het herkennen en oppakken van kansen op en langs het water. Daarnaast is er een gezamenlijke aanbesteding uitgezet voor de regiomarketing en is Insiders uitgekozen als partij om vanaf 2025 hier invulling aan te geven, voor een periode van 4 jaar.