Hogere inkomsten:
toeristenbelasting € 108.000 | De inkomsten uit toeristenbelasting zijn hoger dan begroot. Vanwege de late beschikbaarheid van actuele gegevens is het lastig om de begroting tijdig aan te passen aan de ontwikkelingen van het aantal overnachtingen gedurende het jaar.
PROJECT HUISVESTING VLUCHTELINGEN, RIJKSBIJDRAGE € 568.000 | De bekostiging van de opvang van vluchtelingen vindt plaats op basis van normbedragen die we ontvangen vanuit het Rijk. Deze normbedragen liggen aanzienlijk hoger dan de feitelijke kosten, welke bestaan uit o.a. accommodatiekosten, beveiliging, leerlingenvervoer en inhuur van personeel. De inzet van ambtenaren wordt verwerkt in de overhead.
Begraafplaatsen en crematoria € 19.000 | De legesinkomsten over 2024 zijn hoger door verlengingen van grafrechten.
bouwleges € 275.000 | De legesinkomsten over 2024, zijn ondanks de bijstelling bij de 2e trimesterrapportage fors hoger dan begroot. In december zijn nog enkele grote legesinkomsten ontvangen van verschillende woningcoöperaties voor diverse projecten. De kosten van uitbesteding zijn lager dan begroot.
Beheer overige gebouwen en gronden € 78.000 | Hogere inkomsten uit verkoop gemeentelijke gronden en pachtopbrengsten.
rentebaten € 13.000 | De rentebaten uit het schatkistbankieren zijn hoger dan bij de 2e trimesterrapportage ingeschat, als gevolg van een hoger liquiditeitsoverschot en een hoger rentepercentage.
OZB woningen en niet-woningen € 152.000 | De afrekening van de BsGW over 2024 laat hogere opbrengsten OZB zien.
Algemene uitkering gemeentefonds € 785.000 | De bijstelling van de december circulaire na doorrekening is € 454.000. Hiervan is € 200.000 gelabeld voor o.a. Landelijke beëindiging veehouderij, meerkosten Oekraïners en de spreidingswet. In 2024 is o.a. de maatstaf huishoudens met een laag inkomen vastgesteld. Dit heeft geleid tot een hogere algemene uitkering van
€ 331.000 over voorgaande jaren.
Lagere lasten:
toeristische promotie € 25.000 | De onderbesteding op Toeristische Promotie wordt veroorzaakt door het ontbreken van projecten waarbij beroep is gedaan op financiële ondersteuning vanuit de gemeente.
SPEELTERREINEN € 66.000 | De aanleg van beachvolleybalvelden zijn op korte termijn niet te realiseren. De realisatie van beachvelden vanuit deze middelen is bestuurlijk gewenst. Echter, door het lopende proces rondom de herstructurering van buitensportaccommodaties, is het onzeker wanneer deze middelen uitgegeven kunnen worden.
Onderwijsbegeleiding € 16.000 | Stichting Lijn 83 heeft over het jaar 2023 geen middelen aangevraagd voor onderwijsbegeleiding. Dit betrof overgehevelde middelen uit 2023 waar in 2024 geen beroep op is gedaan.
Combinatiefunctionaris € 15.000 | Niet uitgegeven middelen voor 'Gennep doet mee'. Dit was incidenteel, in 2025 gaan deze kosten wel weer gerealiseerd worden.
toegang en eerstelijnsvoorzieningen € 17.000 | De post inhuur is bestemd voor het inhuren van specialistische taken. Een deel van deze taken is opgepakt door eigen medewerkers.
inkomensregelingen € 170.000 | Het definitief BUIG budget is in oktober 2024 hoger vastgesteld voor het jaar 2024 € 310.000. Het aantal bijstandsgerechtigden is licht gestegen. De kosten van bijstandsuitkeringen zijn € 140.000 hoger dan begroot.
wsw en beschut werk € 25.000 | In de begroting is rekening gehouden met het geprognosticeerde tekort van Intos. Bij het opstellen van de jaarcijfers van Intos valt het resultaat van INTOS lager uit door lagere doorbelasting van medewerkers buitendienst i.v.m. langdurige afwezigheid.
arbeidsparticipatie € 24.000 | Het overschot op arbeidsparticipatie wordt veroorzaakt doordat meer geld ontvangen is voor de uitvoering van de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) van de gemeente Venlo. Een deel van dit budget is ingezet voor taallessen bij Nederlandse Baas en Biblioplus.
WMO maatwerkvoorzieningen € 284.000 | De kosten voor woningaanpassingen zijn lager uitgevallen. Dit geldt ook voor de kosten van het collectief vervoer (Omnibuzz), omdat hier steeds minder gebruik van wordt gemaakt. Tenslotte zijn in 2024 ook de kosten voor begeleiding lager uitgevallen door een lichte daling van het aantal cliënten.
jeugdzorg € 424.000 | De totale kosten van de jeugdzorg zijn lager door afrekening crisishulp 2022/2023 en afrekening Jeugdbescherming/Jeugdreclassering 2023 totaal € 200.000. Er is een onderbesteding op de PGB Jeugd van € 80.000. De kosten van Jeugdhulp zonder verblijf en begeleiding zijn ook lager uitgevallen.
Volksgezondheid € 121.000 | Door deel te nemen aan de subsidieregelingen Mooi Maasvallei, IZA en de Investeringsagenda hebben wij dit jaar een deel van de kosten zoals de kosten van de praktijkondersteuner Jeugd en inzet uren welzijnscoach gecompenseerd gekregen ad € 80.000. In de decembercirculaire 2023 hebben we middelen ontvangen voor zorgkosten ontheemden. Deze middelen zijn niet volledig nodig geweest ad € 41.000. Het restant is vrijgevallen.
milieubeheer € 117.000 | Aanvankelijk werd verwacht dat dit onderdeel volledig in aanmerking zou komen voor subsidiëring (NIP middelen). Uit nadere toetsing is echter gebleken dat het project niet volledig binnen de gestelde scope valt .
Dienstverlening € 21.000 | In 2024 is weinig gebruik gemaakt van inhuur juridische ondersteuning.
Raad € 14.000 | De uitgaven in 2024 zijn lager uitgevallen door lagere fractiekosten en studiekosten.
overhead, personeel algemeen (excl. salaris incL. opleidingsbudget) € 70.000 | Het algemeen budget voor inhuur derden, ziekte en de algemene stelpost personeel is niet volledig nodig geweest.
overhead, personeel inhuur € 40.000 | Er zijn meer inhuurkosten doorbelast richting projecten dan vooraf was ingeschat. Hierdoor zijn de inhuurbudgetten ontlast. Daarnaast is het inhuurbudget wat bestemd was voor vervanging als gevolg van ziekteverzuim niet volledig benut omdat medewerkers eerder hersteld waren dan vooraf voorzien.
afschrijvingen € 233.000 | De werkelijke afschrijvingen zijn lager dan begroot, omdat investeringen meerjarig uitgegeven kunnen worden terwijl de kredieten hiervoor ineens worden verstrekt en deze ook het uitgangspunt zijn voor de begrote afschrijvingen. Hierdoor is sprake van onderuitputting in de investeringen in 2024
salariskosten € 576.000 | Bij alle programma's staan afwijkingen op de directe salariskosten. In de begroting worden de salariskosten van de medewerkers incl. vacatureruimtes doorbelast naar de taakvelden. De werkelijke doorbelasting naar de taakvelden is lager door invullen van vacature ruimte door externen. Hierdoor wordt er minder doorbelast naar de taakvelden. Deze financiële ruimte is grotendeels ingezet voor inhuur tijdelijk personeel doordat niet het gewenste aanbod beschikbaar was. Deze kosten zijn verantwoord in programma Bestuur & Organisatie.
diverse budgetten € 55.000 | Betreft afronding, is een optelling van meerdere budgetten.
Hogere lasten:
LEERLINGENVERVOER € 42.000 | Het aantal leerlingen wat gebruikt maakt van taxivervoer is afgelopen jaar gestegen als ook de kosten per rit.
riolering € 182.000 | Bij de berekening voor de begroting 2024 was het uitgangspunt dat we een dotatie uit de voorziening 'toekomstig tarievenbeleid rioolrecht' nodig hadden om de gesloten exploitatie sluitend te krijgen. In de praktijk blijkt nu dat we in plaats daarvan een overschot hebben op het taakveld riolering, waardoor we verplicht zijn om dat overschot te storten in de voorziening. Hierdoor worden we nu geconfronteerd met een uitgave, verschil € 429.000. De lagere kosten, wat natuurlijk wel een voordeel is, worden vooral veroorzaakt door een aantal kleinere posten zoals advieskosten, verstrekte afkoppel subsidies, onderhoud vrijverval, afschrijvingen en salariskosten en ook nog iets hogere inkomsten rioolheffing.
AFVAL € 91.000 | Bij de berekening van de begroting 2024 was het uitgangspunt dat we een dotatie aan de voorziening 'afvalstoffenheffing' nodig hadden om de gesloten exploitatie sluitend te krijgen. In de praktijk blijkt nu dat we in plaats daarvan een overschot hebben op het taakveld afval, waardoor we verplicht zijn om dat overschot te storten in de voorziening. Hierdoor worden we nu geconfronteerd met een uitgave, verschil € 125.000. De lagere kosten, wat natuurlijk wel een voordeel is, worden vooral veroorzaakt door een aantal kleinere posten zoals de verwerkingskosten van GFT, Restafval en PMD.
OVerhEAD, algemeen € 17.000 | Op het taakveld overhead zijn op diverse posten kleine overschrijdingen op de kosten.
Overhead, automatisering € 43.000 | Betreft hogere lasten van cloud applicaties betreffende i-BurgerZaken en Zorgned. Daarnaast extra uitgaven van extra modules voor bestaande applicaties.
College van B&W € 34.000 | Een deel van de salariskosten van het bestuurssecretariaat zijn verantwoord onder de salariskosten van het college van B&W. Deze salariskosten zijn begroot onder het taakveld overhead personeel. Per saldo is er geen sprake van hogere lasten.
Dekking Kapitaallasten € 247.000 | Voor de afschrijvingskosten van de investeringen met een afschrijvingstermijn tot 15 jaar is een extra toevoeging aan de voorziening gedaan.
pensioenvoorziening wethouders € 162.000 | Vrijval pensioenvoorziening van € 49.000 door overlijden oud wethouder. Daartegenover staat een extra storting van € 211.000 als gevolg van een daling van de rekenrente.
Lagere inkomsten:
Binnensportaccomodaties € 13.000 | Bij de berekening van de begroting 2024 hebben wij de rijksmiddelen, ten behoeve van sport stimulering, hoger ingeschat dan waar we daadwerkelijk recht op hebben gehad.
grondexploitaties € 59.000 | In 2024 zijn minder interne uren doorbelast naar de grondexploitaties dan begroot. Dit wordt deels veroorzaakt doordat de systematiek van interne urenregistratie/doorbelasting verbetering behoeft. De kosten van externe/inhuur projectleiders, worden wel doorbelast richting de exploitaties en onder de plankosten verantwoord.
Anterieure overeenkomsten € 12.000 | Vooruitlopend op de invoering van de omgevingswet zijn er meer planologische aanvragen geweest in 2023 met minder aanvragen in 2024 als gevolg. De bijstelling van de inkomsten uit anterieure overeenkomsten bij de 2e trimesterrapportage was te optimistisch.
Van trimesterrapportage naar jaarrekening
In de 2e trimesterrapportage 2024 was een positief saldo geprognosticeerd van € 5.630.000. Dit positieve saldo komt, nagenoeg volledig voor rekening van het project huisvesting vluchtelingen.
We sluiten het boekjaar af met een gerealiseerd positief saldo van € 9.064.000, een positief verschil van € 3.434.000 ten opzichte van de 2e trimesterrapportage.
De grootste voordelen zijn ontstaan door aanzienlijk lagere lasten € 2.313.000. Deze komen met name voort uit open einde regelingen binnen het sociaal domein € 1.065.000 en uit lagere overheadkosten € 110.000. Daarnaast is door het invullen van beschikbare vacatureruimte door externen begrotingstechnisch op dit taakveld € 576.000 minder aan directe salariskosten uitgegeven. De inhuurkosten die hiertegenover staan (voor minimaal dezelfde omvang) worden op andere taakvelden verantwoord. De afschrijvingskosten vallen € 233.000 lager uit vanwege een lager investeringstempo dan wel onderuitputting van investeringskredieten.
Ook aan de inkomstenkant zijn voordelen ontstaan. In totaal is € 1.998.000 meer aan inkomsten gerealiseerd dan geraamd. Het merendeel betreft open einde regelingen; het grootste deel komt door hogere inkomsten uit het gemeentefonds € 785.000. Een ander substantieel deel is te verklaren doordat per saldo € 568.000 meer aan inkomsten is ontvangen dan begroot voor het project huisvesting vluchtelingen (Oekraïne). Incidentele extra baten zijn er ook, de twee grootste zijn de (bouw)legesinkomsten € 275.000 en de OZB woningen en niet-woningen € 152.000.
De nadelige afwijkingen aan de lastenkant bedragen € 818.000. De belangrijkste post hierin betreft de extra dotatie aan de voorziening dekking kapitaallasten van investeringen met een afschrijvingstermijn tot 15 jaar € 247.000. Andere grote posten zijn de mutatie pensioenvoorziening wethouders € 162.000, de verplichte storting in de voorziening 'toekomstig tarievenbeleid rioolrecht' als gevolg van het overschot op het taakveld riolering € 182.000, en een soortgelijke mutatie bij het taakveld afval € 91.000.
Tot slot zijn er nadelige afwijkingen ten opzichte van de begroting aan de kant van de inkomsten, ter hoogte van € 84.000. Dit is met name het gevolg van het minder doorbelasten van interne ambtelijke uren naar de grondexploitaties € 59.000.
Ontwikkeling saldo | In de analyse valt vooral het voordeel van € 1.710.000 op aan de kant van de open einde regelingen, met name veroorzaakt door de hogere algemene uitkering gemeentefonds € 785.000 en de open einde regelingen binnen het sociaal domein € 1.065.000.
Daarnaast is er een incidenteel voordeel van € 650.000, dat hoofdzakelijk op het conto komt van de hogere rijksbijdrage voor het project huisvesting vluchtelingen (Oekraïners) € 568.000.
Tenslotte heeft de optelsom van de overige afwijkingen > € 10.000 geleid tot een voordeel van
€ 1.019.000. De 2 belangrijkste componenten hierin zijn de lagere salariskosten € 576.000 en de lagere afschrijvingskosten € 233.000.
Voor alle afwijkingen zijn goede verklaringen te geven, waarmee als optelsom van de verschillende bedragen uiteindelijk de omvang als geheel ook toegelicht is.
In absolute zin zijn de afwijkingen: