Taakveld 0.4 Dienstverlening / KCCPortefeuillehouder: H. Teunissen |
---|
Wat wilden we bereiken?
- We willen onze dienstverlening digitaal uitbreiden en moderniseren, om de toegankelijkheid van de lokale overheid naar de inwoners te vergroten en onze dienstverlening te verbeteren.
- We willen telefonisch en fysiek bereikbaar blijven.
- We willen dat onze communicatie duidelijk en begrijpelijk is voor onze inwoners.
- We willen dat inwoners zich meer betrokken voelen bij de eigen leefomgeving.
Wat zouden we er voor doen?
- ▲ Inwoners willen digitale informatie en dienstverlening die begrijpelijk, toegankelijk en veilig is. Nieuwe landelijke (digitale) wetgeving stimuleert deze inclusieve dienstverlening. In 2024 gaan we verder met de implementatie van wetgeving die reeds is ingegaan zoals de Wet open overheid en het Besluit digitale toegankelijkheid overheid. Ook gaan we verder met de implementatie van de wetten die mogelijk in 2024 in werking treden.
- ▲ We streven er naar om onze dienstverlening op een hoog niveau te houden, zowel fysiek, telefonische als digitaal. De transformatie naar digitale dienstverlening vraagt een investering in kennis en vaardigheden bij onze medewerkers. Daarnaast willen wij blijven voldoen aan de wettelijke termijnen waarbinnen aanvragen afgehandeld dienen te worden. Met name de uitgifte van reisdocumenten vraagt tot 2029 extra aandacht en tijd.
- ▲ Om Gennep voor te bereiden op de toekomst en om digitaal beter in contact te komen en te blijven met zowel medewerkers als inwoners zorgen we voor goed contentbeheer. De informatie op onze websites, sociale media en andere digitale platforms moet consistent en betrouwbaar zijn en voldoen aan de wettelijke eisen voor toegankelijkheid. Dit draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen bij onze inwoners, ondernemers en toeristen.
Wat hebben we gerealiseerd?
- In 2024 is een vervolgstap gemaakt met het digitaal beschikbaar stellen van informatie, zoals geregeld in de Wet Openbare Overheid (Woo). Inwoners kunnen op onze website de informatie vinden die de gemeente actief bekend maakt. Om nog laagdrempeliger actief en passend informatie bekend te maken is in 2024 ook publicatiesoftware aangeschaft. In het kader van digitale toegankelijkheid hebben we toegankelijkheidsonderzoeken laten uitvoeren voor de websites Gennep.nl, VisitGennep, de begroting- en jaarverslagensites en de Omgevingsvisie. De resultaten geven inzicht in waar de toegankelijkheid verbeterd kan worden, zodat al onze inwoners, inclusief mensen met een beperking, beter gebruik kunnen maken van onze online diensten en informatie. Ook zijn we in 2024 gestart met de mogelijkheden van Artificiële Intelligentie in beeld te brengen. Er zijn meerdere sessies geweest om medewerkers te trainen bij het gebruik van een AI chatbot. In deze trainingen zijn ook de vastgestelde richtlijnen rondom het gebruik van AI gecommuniceerd.
- Inwoners maken steeds meer gebruik van de digitale dienstverlening. In het kader van deze transformatie naar digitale dienstverlening hebben we medewerkers het hele jaar begeleid om hun kennis en vaardigheden op een hoger plan te brengen. We boden verdiepende trainingen aan over nieuwe toepassingsmogelijkheden, wat heeft geleid tot een optimalisatie in het gebruik. Het digitale proces voor het aanvragen en uitreiken van reisdocumenten is vereenvoudigd, zodat inwoners vanuit huis zelf de eerste stap kunnen zetten. Dit heeft de aanvraagtijd verkort. Ook hebben we extra capaciteit ingezet om de wachttijden te beperken. Dit heeft er toe geleid dat de burger geen grote hinder heeft ondervonden van het hoge aantal reisdocumenten dat is aangevraagd dit jaar.
- In 2024 hebben vier trainingen contentbeheer plaatsgevonden. Samen met het contentbeheerteam hebben we ervoor gezorgd dat de content op onze websites en kennisbank actueel en betrouwbaar is. Op basis van analytics-data hebben we aanpassingen doorgevoerd om de gebruiksvriendelijkheid en prestaties van onze websites te verbeteren. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de training en ontwikkeling van ons personeel om iedereen mee te nemen in de verdere digitalisering. Dit alles draagt bij aan een toegankelijke, transparante en veilige dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en andere organisaties in Gennep.